تأکید بر پیوند نیکی‌ها در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 
کد خبر: 3966330
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹

تأکید بر پیوند نیکی‌ها در دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 

انسان با تحصیل مکارم اخلاقی و عمل به آنها می‌تواند با همه خوبان عالم و حتی رفتگان از دنیا نیز همنشین شود. زیرا آنچه آنها را به هم پیوند می‌دهد خوبی‌ها و اعمال نیک آنهاست که در جهان به یادگار می‌ماند.

به گزارش ایکنا، یکی از راه‌های بهره‌مندی از ماه مبارک خواندن قرائت و تأمل در ادعیه ویژه و پرمحتوای این ماه است. برای مثال دعای هر روز این ماه سرشار از مفاهیم ارزشمند است. در ادامه مروری بر مفاهیم این ماه خواهیم داشت؛

 
اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین. 
 
خدایا! روزیم کن در این روز ترحیم بر یتیمان و طعام نمودن بر مردمان و افشاء سلامت و مصاحبت کریمان به فضل خودت ای پناه آرزومندان انسان روزه دار در روز هشتم ماه مبارک رمضان از خدای مهربان می‌خواهد.
 
الف) توجه به فقرا 
 
«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ» خدایا! مهربانی و توجه به یتیمان و فقرا و اطعام به گرسنگان را روزی من گردان.
 
مراد این است که این صفت نیکو و پسندیده در من ملکه شود تا در طول عمر به فقرا و بیچارگان خدمت کنم، نه اینکه فقط در همین روز به یتیمان رحم کنم و به گرسنگان غذا بدهم تمام خواسته در روزهای مختلف ماه مبارک رمضان به همین ترتیب است مولای متقیان علی (ع) فرمود: «لذة الکرام فی الاطعام و لذة اللئام فی الطعام» لذت کرامت و بزرگواری انسان در طعام دادن است و لذت پلیدان و انسان‌های پست در خوردن است.
 
به قول حکیم فردوسی: 
بکوشید تار رنج‌ها کم کنید / دل غمگنان شاد و بی غم کنید 
ببخشای بر مردم مستمند / زبد دور باش و بترس از گزند 
 
ب) انتشار سلام 
 
سلام کردن به دیگران نماد سلامت و امنیت در جامعه است؛ فلذا مومن روزه دار از خداوند متعال در این روز انتشار سلام را می‌خواهد«و افشاء السلام» تا به همگان اعلام کند که آزار و اذیت او به کسی نمی‌رسد و سایر روزه داران نیز با افشای سلام خیر و برکت را در میان شما زیاد می‌کنند پس ترویج فرهنگ سلام باید تواضع و همدلی افراد را در پی داشته باشد و فقط به لفظ سلام بسنده نشود. 
به قول نگارنده:  یا سلم و دوستی را رعایت کنیم/  دل دوستان را عمارت کنیم 
 
ج) همنشینی با اهل کرام 
 
سومین درخواست مومن روزه‌دار در این روز همنشینی با اهل کرامت و بخشندگان است: «و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین» خدایا! همنشینی با نیکان و اهل کرامت و بزرگواری را در این روز تصیبم کن، ای ملجا آرزومندان عالم.
 
بدیهی است انسان با تحصیل مکارم اخلاقی و عمل به آنها می‌تواند با همه خوبان عالم و حتی رفتگان از دنیا نیز همنشین شود. زیرا آنچه آنها را به هم پیوند می‌دهد خوبی‌ها و اعمال نیک آنهاست که در جهان به یادگار می‌ماند چه زیبا فرمود مولای متقیان علی(ع) «قد مات قوم و ما ماتت فضائلهم و عاش قوم و هم فی الناس اموات» گروهی مرده‌اند اما اعمال نیکشان زنده است و جمعی زندگی می‌کنند اما در بین مردم چون مردگان هستند 
به قول مولوی: 
محسنان مردند و احسان‌ها بماند  / ای خنک آن را که این مرکب براند 
مرگ اهل جود عین زندگی است  / زندگی محسنان پایندگی است
 
منبع: شرح دعاهای روزهای ماه مبارک رمضان - به قلم اسماعیل منصوری لاریجانی
انتهای پیام
captcha